Forum  ›  Valpar  ›  Skaffa valp

Valpköp - vilken ras borde jag ha?

mängd · 2169 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Hej,

Jag är i skaffa valp-tankar och har varit det i snart två års tid och först nu känner jag att jag kan ge en valp/hund den stimulans och det liv den förtjänar. Jag jobbar halvtid på kontor och halvtid hemifrån och den kommer kunna vara hemma hos min mamma vid längre arbetsdagar. Eftersom mitt liv ser ut som det gör vill jag även träna något med valpen, inget som kräver att jag springer för det har jag inte styrkan till, har en ryggskada. Men jag kan tänka mig lydnad eller spår till exempel. Ut och röra på mig men ändå lugnt. Både lydnad och spår verkar både roligt och vara stimulerande för hunden och min kondition :P.

Frågan är vilken ras jag borde skaffa. Det finns så många hehe. Jag har tittat en del på Boxer men vissa säger att det är en väldigt krävande hundras och eftersom jag inte kan ut och springa med den kanske det inte fungerar? Jag vill gärna ha en hundras i Boxerstorlek. Lagom energi men en hund som gärna vill vara med överallt.

Några förslag?

mängd · 2165 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

En Golden Retriever då? De är ju trevliga som både familjehund och duktiga på att spåra :).

Elina
mängd · 2163 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Eller Bulldog Cool

MVH, Karl
mängd · 2157 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Jag tycker inte att Boxer är mer krävande än någon annan medelstor hundras, de är dessutom väldigt lättlärda enligt min erfarenhet. Åk ut till en seriös uppfödare och ställ frågor och träffa några hundar så kommer det nog bli ett enklare val.

Index