Bygga valplåda

mängd · 2260 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Vi ska bygga valplåda nu till våren för det är dags att para vår schäfertik. Någon som byggt valplåda som har råd och tips på hur man ska göra?

/Micke

mängd · 2260 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Jag vet inte hur mycket grundkunskap du har men schäfrar är ju en medelstor hundras så det är viktigt att den klarar tyngden från både tiken och valparna.

Och för att valparna inte ska kunna klämmas ihjäl är det bra om du har en avspärrning i valplådan som gör att tiken inte kan trycka dem mot väggarna av misstag, valparna ska kunna glida under avspärrningen. Ett sätt att skapa en sådan avspärrning är genom att borra ett hål en bit in från vardera hörn på varje sida och sedan sätta fyra rundstavar i dessa hålen. Svårt att förklara, hmm. Men du kan till exempel ha två rundstavar på x höjd längs med långsidorna och två rundstavar på y höjd längs med kortsidorna. Höjden beror på valparnas storlek. Tillsammans bildar de fyra rundstavarna en rektangulär yta inne i valplådan som gör att valplådan blir något mindre för tiken men fortfarande lika stor för valparna. Ska se om jag kan rota fram en bild på den jag byggde i somras så du ser praktiskt vad jag menar.

Tänk också på att insidan bör kläs med något vattentåligt material så att valparnas kiss inte sugs upp av träet. Jag köpte en bit golvmatta som jag klädde insidan med, både golv och väggar, och fäste på utsidan med små skruv.

Elina
mängd · 2254 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Hej,

Jag har aldrig snickrat en valplåda av den här typen som jag vill ha, vill ha en som jag håller i flera år och som jag kan återanvända. Bra tips! Det här med stavarna har jag koll på så du behöver inte leta upp någon bild om inte nån annan behöver en? Däremot var ju laminatgolv en toppenidé, rätt billigt också om jag inte missminner mig.

Vad krävs det för storlek på lådan tro?

/Micke

mängd · 2253 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

När jag byggde valplåda i somras till en medelstor hundras var den cirka 2x1,20 meter eller något sådant. Jag minns inte exakt men kan kolla upp det imorgon!

Elina
mängd · 2204 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Nu har vi gjort en steg för steg-guide för dig som ska bygga valplåda:
http://hundintresse.se/m/articles/view/S-bygger-du-en-valpl-da

Bra att utgå ifrån, men du kan ju lägga till egna modifieringar osv.

Elina
Index