Forum  ›  Aktivering  ›  Träna hund

Börja med drag

mängd · 2282 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Hej alla,

Jag är intresserad av att lära min hund dra saker som aktivering, han är väldigt stark och har mycket energi och jag tror drag skulle passa honom. Inledningsvis tänkte jag mig exempelvis en pulka på snö. Men saken är den att han verkar bli rädd, eller nervös, av ljudet som pulkan ger ifrån sig. Eller om han tycker den förföljer honom. Jag vet inte riktigt. Men han tycker i alla fall det är obehagligt. Hur tränar jag bort det här? Någon som har något tips?

Vänligen

Karl

MVH, Karl
mängd · 2278 dagar sedan · 1 besökare gillar detta ·

Hej! Vad är det för hund du har? Jag har tollare och än så länge så kan min äldsta dra pulka och annat, den andra är för ung. Ska köpa en skrinda eller liknanade till somamren är det tänkt. Men börja emd att dra med dig pulkan på promenaderna så att hon/han blir van vid oljudet och att den är med helt enkelt. Sen är det viktigt att ha en bra sele så hunden inte får nack/rygg-problem. Sök på google efter dragsele till hund så ser du. Den ska gå kors och tvärs över ryggen enda ner till svansen typ och under magen osv. Vänj hunden också vid selen och låt den ha den inomhus och när ni gör roliga saker. :) Sen kan ni gå ut emd selen på och dra med pulkan, när det går, knyt fast pulkan i sele längst bak men INTE för nära hunden så det blir rädd. Gå kort och beröm! Va beredd i nedförsbackarna så pulkan inte åker ikapphunden och åker på hunden i hasorna. När hunden är van vid det kan du lägga på lite snö som vikt. Inte för mycket bara.

Hoppas du fick lite tips. Jag lägger till en bild på när min Pelle drar så ser du. :)
Lycka till!
Kristina 

IMG_0780.JPG · 2.6M · _1 views
mängd · 2276 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Hola Kristina,

Tack för långt och bra svar. Vad är det för sele du använder på Pelle, är det en sådan där X-back-sele? Jag har en Berner Sennen. Ska testa med längre snöre till pulkan och bara gå på rak mark eller uppförsbacke till en början så den inte åker ikapp henne. Det kanske är en vanesak alltså? Ska gå 5-minuterspromenader nu till en början då och utöka när jag märker att hon gillar d? Hur lång tid tog det för Pelle att vänja sig?

Vänligen
Karl

MVH, Karl
mängd · 2271 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Hej igen!

Hehe, fråga mig inte vad den heter! ;) Kommer inte ihåg med såg du bilden jag bifogade? Min är av fabrikatet Jokke. 
Pelle är väldigt "anpassningasbar" och bara gillar läget, haha, så han var rätt lugn emd det fort.

Men eftersom hon är en sennen tror jag inte det ska vara några problem. :)

Hör av dig om du undrar något.

mängd · 2262 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Ok, tack för all hjälp Cool. Jag har köpt en riktig dragsele nu och gått ett par kortare vändor och hon verkar inte lika påverkad längre. Såg i en artikel här en bild på en anordning som gör att pulkan inte kan hinna ikapp, ska se om jag kan lösa något liknande fast i ett hemmabygge. Tror inte pulkan är tillräckligt tung för henne att dra. Ska lägga något i den kanske för att den ska bli tyngre. Hur vet man vad som är lagom tungt?

Vänligen
Karl

MVH, Karl
mängd · 2260 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Hej. Jag brukar ta ca 1/3 av hundens vikt, för det ska det vara om de ska bära i klövjeväska. :)
mängd · 2251 dagar sedan · 0 besökare gillar detta ·

Ok tack så mycket Kristina. Det går bättre och bättre med träningen och nu har han vant sig vid pulkan. Tack för all hjälp!

Vänligen Karl 

MVH, Karl
Index